Saturday, January 21, 2012

Är det lönsamt att studera?

Jag har studerat länge, sytt, klippt och klistrat ihop min utbildning på egen hand i syfte att utbilda mig i det jag tycker är roligast och mest relevant.(design, pyskologi, kommunikation, medieproduktion och konst)

Jag har hittills pluggat i sju år. Jag får ofta höra, när är du klar? Hur länge ska du plugga i egentligen? Pluggandet för mig är inte att läsa böcker och göra tentor. Allt jag har pluggat har varit för att tillfredsställa en nyfikenhet eller av sådana praktiska skäl som, att det gör mig konkurrenskraftig i de områden som intresserar mig.

Jag säger så här, jag skiljer inte på studier, arbete och liv. Allt hänger ihop för mig. Jag gör det jag måste göra, när jag måste göra det. Jag vill utveckla nytänkade media för lärande, jag vill berätta historier, jag vill arbeta med att inspirera människor...jag vill uppleva världen, förstå människan...så jag fyller mitt liv med att ta till mig intressant teorier, driva roliga projekt och skapa spännande möten. Målet är inte att det ska löna sig, målet är att leva.

Är det lönsamt att studera det du vill? Studier, precis som allt annat i livet är vad man gör det till. Möjligheter finns i allt, det svåraste är att våga ta dem.

No comments:

Post a Comment