Saturday, January 21, 2012

Det ska vara kul att plugga!

Jag jobbar extra som läxhjälpare två kvällar i veckan i Hjulstaskolan. Jag har gjort det i nästan två år nu och jag har upptäckt att det största anledningen till att många att många av mina elever har svårt i skolan är att de inte har upptäckt det sätt som de lär sig bäst. Många ägnar för mycket tid åt oväsentliga saker. En annan anledning är dåligt självförtroende. Efter ett tag är det många elever som intalar sig att de inte är särskilt begåvade och ger upp det där med studier.

Jag minns min egen skoltid. Jag tyckte att mycket var tråkigt och jag ville verkligen inte plugga. Men jag ville ha höga betyg så jag hittade på olika strategier för att lära mig och klara proven. Genom mina olika strategier blev pluggandet ibland också väldigt roligt. Det jag inte insåg då var att den verkliga anledningen till att det gick bra var att jag hade hittat sätt på vilket jag lärde mig bäst.

Jag och kollega hade samma tankar om detta, så vi bestämde oss för att starta studietips.se. En webbsida där vi ämnar samla galna, roliga och inspirerande tips som ska göra pluggandet roligare och lättare. Besök gärna sidan här (jag har programmerat, designat, illustrerat allt på sidan). Sprid om ni gillar länken!

Så här kommer du igång med studietips.se

No comments:

Post a Comment